070 820 05 23

Blog 4: Een dagje meelopen bij de vakantieopvang

In alweer de vierde blog van onze klantenadviseur kun je lezen hoe een dag op de vakantieopvang bij Tyltylschool De Witte Vogel eruit ziet.

Het is deze week meivakantie dus een goed moment om een dag mee te lopen bij een van onze locaties van de vakantieopvang. Vandaag ben ik een dag op de Witte Vogel. Dit is een Tytylschool voor kinderen met een (ernstig) meervoudige beperking (van 0-20 jaar). Op woensdagmiddag en tijdens de schoolvakanties biedt Levin samen met Middin opvang voor de kinderen.

Bij aankomst ben ik al onder de indruk van het gebouw. Het is mooi, modern, met veel ruimte en veel licht. In de ruime gangen staan ook heel veel verschillende rolstoelen, looprekken en apparatuur.

Start de dag met een lied en een dans!
Op de parkeerplaats komen en gaan de taxibussen die de kinderen naar de opvang brengen. De kinderen worden opgewacht bij de ingang of door begeleiders opgehaald vanuit de bus. Alle kinderen worden vrolijk begroet en er wordt alle tijd genomen voor de kinderen om te kijken naar wat er allemaal in de omgeving gebeurt. Sommige kinderen worden verwelkomd met een liedje. Wat een gezellig en sfeervol begin van de dag!

De coördinator geeft aan naar welk lokaal de kinderen kunnen worden gebracht. Ik begin de dag bij groep Groen. Ik maak daar kennis met een collega die alle kinderen daar weer verwelkomt en ook dit gaat met een liedje en een dans. De meeste kinderen hebben duidelijk plezier van de zang en danskunsten van de begeleider. De meeste kinderen zitten in een rolstoel of zijn minder mobiel. De begeleider helpt met het uittrekken van de jas en hangt de tassen op. De kinderen worden geparkeerd waar ze goed zicht hebben op het hele lokaal en eventueel met wat speelgoed. Als iedereen is geïnstalleerd vertelt de begeleidster wat meer over de groep. Ze vertelt dat iedereen erg verschillend is, de groepen zijn verdeeld in diversiteit zodat alle kinderen veel de ruimte krijgen en elkaar aanvullen. De indeling is ongeveer twee begeleiders per zes kinderen op een groep.

Lol, plezier en gesnoezel
Daarna sluit ik aan bij een kleinere groep. Ook hier is het verschil heel groot maar de interactie is leuk om te zien. Het verschil tussen wel of niet mobiel, wel of niet kunnen praten maakt niks uit voor de kinderen in het onderlinge contact. Het is duidelijk te zien dat ze lol mét en zelfs om elkaar kunnen hebben. Ook de begeleidster maakt er een feestje van. Ze is duidelijk naar de kinderen maar vooral opgewekt en warm.

Na een moment van vrij spelen na binnenkomst en samen aan tafel een tussendoortje eten, mogen we met deze groep naar de snoezelruimte. Wat is het hier mooi! Het licht is gedimd en er zijn lampjes die in verschillende ritmes bewegen, er is een verwarmd waterbed, een ballenbak met lichtjes, een spiegelwand en een doorzichtig muurtje waar luchtbelletjes in bewegen. Het klinkt wat veel maar het ziet er heel rustgevend uit. Ik vraag me af waarom we dit niet op kantoor hebben;)
Na het snoezelen is het lunchtijd en daarna kunnen we naar buiten om te spelen.

Voor elke groep is een duidelijk overzicht met dagindeling zodat alle kinderen met hun eigen groep naar de snoezelruimte, gymzaal of buiten speelplaats kunnen en blijft alles fijn kleinschalig.

Afsluiting van de stagedag
Om half 4 worden de meeste kinderen klaargemaakt voor vertrek. Met het installeren van rolstoelen, beenspalken en aangepaste schoenen neemt dit best even wat tijd in beslag maar iedereen wacht geduldig op zijn beurt.

Ik kijk ondertussen even bij andere groepen om te zien hoe de dag wordt afgerond. Een vrolijk meisje komt naar mij toe en pakt mijn hand om trots te laten zien wat ze heeft geknutseld vandaag. Zo te horen aan het geklets, afgewisseld met gebarentaal, kan ik concluderen dat ze een ontzettend leuke dag heeft gehad.

Als de meeste kinderen uit het lokaal zijn opgehaald lopen we met de rest naar de wachtruimte naast de ingang. Hier wachten we op de taxichauffeurs en ouders en worden kinderen uitgezwaaid.
Als de meeste kinderen zijn vertrokken klets ik nog even na met de begeleiders. De begeleiders geven aan dat ze het een leuke uitdaging vinden om de kinderen iets nieuws te leren, goed contact te blijven maken en ze een leuke dag te bezorgen. De doelgroep vraagt om intensieve zorg en precieze afstemming op het individu. Dit betekent veel schakelen en creatief zijn in begeleiding.

Ik heb heel veel bewondering voor alle collega’s en ik vind het geweldig om te zien met hoe veel liefde, plezier en toewijding zij hun werk doen. Weer een leuke stage dag!